1) Motívy osamelosti, búrliváctva a titanizmu zaraďujú báseň Loďka do obdobia
2) Ktorý druh lyriky je charakteristický pre báseň Loďka?
3) V ktorej možnosti sú správne pomenované umelecké prostriedky, ktoré sa nachádzajú v nasledujúcom dvojverší? Hrajú sa vlny, vietor rastie a stožiar puká, narieka...
4) V ktorej možnosti je vyjadrený význam slova modravý z ukážky 1?
5) V ktorej možnosti je uvedené slovo, ktoré patrí na zakryté miesto v ukážke 1?
6) Zo slova hmla vypíšte hlásku, ktorá je v ňom nositeľom slabičnosti.
7) Po akom druhu slovníka by siahol čitateľ, ktorý by nerozumel významu slova bludár?
8) Vypíšte z prvej strofy básne Loďka jedno sloveso, ktoré neoznačuje činnosť, ale stav (stavové sloveso).
9) Aký druh charakteristiky je použitý v druhom odseku ukážky 2?
10) V ktorej možnosti je správne uvedený spôsob, akým služobná privítala Marlowa?
11) Ktoré z nasledujúcich tvrdení o rozprávačovi v ukážke 2 je pravdivé?
12) V ktorej možnosti je správne určený druh podmetu v nasledujúcej vete? Ruka i nos sa stiahli.
13) V ktorej možnosti sú správne určené gramatické kategórie zvýrazneného slova v slovnom spojení jedna z prvých dobyvateliek?
14) Z druhého odseku ukážky 2 vypíšte jedno autorom vytvorené expresívne slovo.
15) Vypíšte z uvedeného pomenovania literárnej postavy jedno slovo, ktoré v G sg. nezmení tvar. Pani Elizabeth Brightová-Murdocková
16)Akým slovotvorným postupom vzniklo slovo navštívenka?
17) Aký cit/pocit autora vyjadruje báseň Topole?
18) V ktorej možnosti je správne vysvetlený význam symbolu noc z poslednej strofy básne Topole?
19) V ktorej možnosti nie je uvedené prirovnanie?
20) Slovo okolo v prvej strofe básne Topole je
21) V ktorej možnosti sú v chronologickom poradí zoradení autori podľa literárneho obdobia, v ktorom tvorili? (Začnite od najstaršieho obdobia.)
22) Vypíšte z druhej strofy básne Topole jedno slovo, ktoré navodzuje pocit neurčitosti.
23) Z druhej strofy básne Topole vypíšte jedno slovo, v ktorom neplatí rytmický zákon.
24) Vypíšte z poslednej strofy básne Topole jedno citovo zafarbené slovo so zveličujúcim významom.
25) Autorovi sa v ukážke 4 podarilo vykresliť atmosféru
26) Ktoré z nasledujúcich tvrdení o diele Ako chutí moc je pravdivé?
27) Autor situoval príbeh diela Ako chutí moc
28) Ktorú významnú svetovú historickú udalosť zachytil L. Mňačko v diele Ako chutí moc?
29) Ktorým vetným členom je zvýraznená časť slovného spojenia napätie bolo neznesiteľné?
30) Určte literárny žáner diela, z ktorého je ukážka 4.
31) Vypíšte z prvých troch odsekov ukážky 4 prvé slovo vety, v ktorej je vyjadrené stupňovanie (gradácia) napätia.
32) Z nasledujúcej vety vypíšte jedno štylisticky príznakové slovo. Možno len o minútu prv ako oni, možno len o sekundôčku.
33) Ktorý znak románu je naznačený v nasledujúcej vete? Keď všetko, na čo máte pri čítaní pol roka, musíte stráviť za dve hodiny, môže vám v mozgu nastať poriadny skrat.
34) V ktorej možnosti je uvedený epický žáner, ktorý sa nevyskytuje vo veršovanej podobe?
35) V ktorej možnosti sú uvedené mená kodifikátorov spisovnej slovenčiny?
36) V kontexte ukážky 5 vyznieva úvodná veta Ešte stále tam sedia ako
37) Ktorá z nasledujúcich viet obsahuje gramatickú chybu?
38) Na základe miesta, kde sa o45dohráva dej ukážky 5, uveďte, o kom hovorí 2. herec v prvej vete svojho prehovoru.
39) Napíšte vybrané slovo, ktoré na základe kontextu patrí na zakryté miesto v ukážke 5.
40) Pre ktorý literárny druh sú typické pojmy kulisy, herci, dej?
41) Kde sa najpravdepodobnejšie odohráva dej ukážky 6?
42) V ktorej možnosti nie je uvedené synonymum k zvýraznenému slovu v nasledujúcej vete? Dolorose neostávalo iné, len slepo poslúchať.
43) V ktorej možnosti sa nachádza združené pomenovanie?
44) Do ktorého jazykového štýlu patria slová dobrozdanie a účet?
45) V akom vzťahu sú vety v nasledujúcom súvetí? Jej kroky boli opatrné, ale isté.
46) Pomenujte umelecký jazykový prostriedok, ktorý predstavuje prvá i posledná veta ukážky 6.
47)Vypíšte z posledného odseku ukážky 6 vokalizovanú predložku.
48)Vypíšte z druhého odseku ukážky 6 jedno slovo alebo slovné spojenie, ktoré má rovnaký význam ako slovné spojenie neznámy imperatív nachádzajúce sa v tom istom odseku.
49) Ktorý z nasledujúcich literárnych žánrov bol typický pre literatúru z obdobia Veľkej Moravy?
50) Podľa ukážky 7 archeológovia používajú ako prostriedok na datovanie chrámu
51) Ktoré z nasledujúcich slov má rovnaký význam ako zvýraznené slovo v slovnom spojení christianizačný proces?
52) Akým jazykovým štýlom je napísaná ukážka 7?
53) Ktorý chrám nepovažuje autor ukážky za veľkomoravskú stavbu?
54) Vypíšte z prvého odseku ukážky 7 trojslovný výraz, ktorým autor súborne nazval rieky Morava, Nitra a Váh.
55)Napíšte celý názov obce, pri ktorej podľa ukážky 7 archeológovia našli kostol, ktorý mohol vzniknúť v čase Veľkej Moravy.
56)Napíšte pravopisne správne slovo, z ktorého vznikla skratka sv. – použitá v treťom odseku ukážky 7.
57) Aký žáner predstavuje ukážka 8?
58) V ktorej možnosti je uvedený najvýstižnejší názov ukážky 8?
59) V ktorej možnosti je uvedený druh vedľajšej vety zo zvýrazneného súvetia ukážky 8?
60) V ktorej možnosti sa nachádza slovo alebo slovesný tvar, ktoré nepatria do daného radu?
61) V ktorej možnosti sú všetky slová a slovné spojenia napísané správne?
62) Vypíšte z posledného súvetia prvého odseku ukážky 8 jedno slovo, v ktorom je použitá spoluhláska ako slabikotvorná.
63) Vypíšte z tretieho odseku ukážky 8 slovo cudzieho pôvodu, ktoré má rovnaký význam ako slovenské slovo prenájom.
64) Z predposledného odseku ukážky 8 vypíšte jedno slovo, ktoré sa skloňuje podľa vzoru vysvedčenie.